Σελίδες

Πέμπτη 30 Ιουλίου 2020

STEAM like Da Vinci: Παρουσίαση του Έργου

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2019-20 στα πλαίσια της δράσης STEM2 της Εθνικής Υπηρεσίας eTwinning. 
Το Νηπιαγωγείο Όσσας ήταν ένα από τα επιλεγμένα σχολεία που λειτούργησαν προσανατολισμένα στη STEM μεθοδολογία των Φυσικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, των Μαθηματικών και της Πληροφορικής για την υλοποίηση ανάλογων σχεδίων eTwinning. Πρόκειται για μια προσπάθεια ενσωμάτωσης στη διδασκαλία δραστηριοτήτων ΣΤΕΜ και ρομποτικής στην οποία συνεργάστηκαν 4 σχολεία από Ελλάδα, Σλοβακία και Ισπανία. Τα παιδιά με τη βοήθεια εργαλείων ΤΠΕ ανακάλυψαν τις εφευρέσεις του Ντα Βίντσι, δημιούργησαν τις δικές τους, πειραματίστηκαν με διάφορα υλικά και εισήχθηκαν στον μαγικό κόσμο των κατασκευών και της ρομποτικής μέσω της συμμετοχής τους σε συνεργατικά ρομποτικά πρότζεκτ. Αντάλλαξαν απόψεις και προκλήσεις και έκαναν διάχυση των δράσεων στην ευρύτερη κοινωνία. Το έργο άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις τόσο στους συμμετέχοντες όσο και στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα.  



To έργο, προσανατολισμένο στις STEM δράσεις, ήταν εξαρχής καινοτόμο. Τα παιδιά ασχολήθηκαν με ποικίλες δραστηριότητες κατασκευάζοντας «μηχανές» και «εργαλεία» με ανακυκλώσιμα υλικά, πειραματίστηκαν με τα εποπτικά μέσα της τάξης και με την αξιοποίηση των δράσεων του Beebot και του κιτ Ρομποτικής που μας εστάλη από το Υπουργείο, δόθηκε στα παιδιά η δυνατότητα να προγραμματίζουν, και με παιγνιώδη ερεθίσματα να ανταποκρίνονται σε σενάρια με δράση, πλοκή και λύση, γεγονός που τα βοήθησε στην οικοδόμηση της γνώσης. Η ομαδικότητα, η ανάπτυξη λόγου, η καλλιέργεια της μεθοδικότητας και της υπομονής επίσης αναδείχθηκαν μέσα από όλες τις δράσεις.

STEAM like da vinci by Marina Zacharia

eTreeHuggers: Παρουσίαση του έργου

Αφορμή για τη δημιουργία του έργου υπήρξε η αληθινή ιστορία των πρώτων TreeHuggers, κατοίκων ενός μικρού χωριού της Ινδίας, οι οποίοι στην προσπάθειά τους να αποτρέψουν τη δημιουργία παλατιού στο δάσος του χωριού τους, αγκυστρώθηκαν στα δέντρα, δίνοντας τη ζωή τους γι αυτά.

Στο έργο ''eTreeHuggers: 1,2,3 Hug the Trees with me'' συνεργάστηκαν 21 σχολεία από Ελλάδα και Ευρώπη. Σκοπός ήταν  να αναδειχθούν τα αιωνόβια δέντρα ως στοιχεία φυσικής και πολιτισμικής κληρονομιάς και να ενισχύσουμε το οικολογικό αποτύπωμα των σχολείων, αναπτύσσοντας οικολογική και περιβαλλοντική συνείδηση.
 Έγινε σχεδιασμός, προγραμματισμός, κατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ των μελών του έργου και μέσα από μια σειρά δράσεων  γνωρίσαμε τον Άδωνη το γηραιότερο ευρωπαϊκό δέντρο μασκότ του έργου. Οι μαθητές με τη βοήθεια των ΤΠΕ πραγματοποίησαν παράλληλες και συνεργατικές δράσεις, αντάλλαξαν απόψεις και πληροφορίες για τα δέντρα, τα μελέτησαν, τα μέτρησαν, φύτεψαν δέντρα, τα “αγκάλιασαν” και έκαναν το σχολείο τους πιο βιώσιμο και φιλικό στο περιβάλλον. Η διάχυση και αναγνωρισιμότητα του έργου ήταν μεγάλη.

Το έργο σε μια ματιά
To Τwinspace του έργου
https://live.etwinning.net/projects/project/197507

Παρουσίαση του έργου

eTreeHuggers by Marina Zacharia


Κύριος στόχος του έργου ήταν να αυξηθεί η περιβαλλοντική συνείδηση των παιδιών με την συνδρομή των ΤΠΕ. Μέσα από πρωτότυπες και βιωματικές δραστηριότητες δώσαμε κίνητρα ώστε τα παιδιά να διερευνήσουν τον ρόλο που παίζουν τα δέντρα στη ζωή των ανθρώπων και να αναπτύξουν την οικολογική συνείδησή τους.
Σημαντικό ρόλο στη διατήρηση του ενδιαφέροντός τους έπαιξε ο Άδωνις, ήρωας/μασκότ του έργου που κάθε  φορά πρότεινε μία νέα αποστολή στα παιδιά.
Η παιδαγωγική καινοτομία έγκειται στις βιωματικές δράσεις που σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν, στη σύνδεσή τους με το τοπικό περιβάλλον και την ανάδειξη των δέντρων της περιοχής κάθε σχολείου.
Ένα ακόμα καινοτόμο στοιχείο ήταν η ενίσχυση του παιγνιώδους χαρακτήρα του έργου χρησιμοποιώντας την εκπαιδευτική ρομποτική ως ένα διαδραστικό ψηφιακό μαθησιακό εργαλείο. Η αξιοποίηση της ρομποτικής σε ένα έργο με περιβαλλοντική κατεύθυνση, αναδεικνύει τα οφέλη της πολυτροπικότητας στη μαθησιακή διαδικασία.
Τα παιδιά φύτεψαν δέντρα, έμαθαν για τις ανάγκες και τη σπουδαιότητά τους στο φυσικό και ανθρώπινο περιβάλλον, τους έδωσαν φωνή, γνώρισαν την αξία των κινημάτων ως μέσα ενεργοποίησης των πολιτών και αποτροπής της καταστροφής του περιβάλλοντος.  Ενίσχυσαν τις προσπάθειες ανάδειξης των δέντρων της περιοχής τους ως στοιχεία φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς. Τα παιδιά μέσα από συνεργατικές δράσεις κατάφεραν να ενισχύσουν τη δύναμη των μηνυμάτων τους και να κατακτήσουν τους στόχους που είχαμε θέσει.
Ακόμη και κατά την περίοδο της υποχρεωτικής αναστολής της λειτουργίας των σχολείων  λόγω του COVID19 αξιοποιώντας τα εργαλεία web2.0 (twinspace, τηλεδιασκέψεις, πολυμεσικές εικόνες, χρήση κοινόχρηστων εικονικών τοίχων) τα παιδιά συνέχισαν να μοιράζονται τις περιβαλλοντικές τους ανησυχίες συμμετέχοντας διαδικτυακά σε δράσεις αφύπνισης της περιβαλλοντικής συνείδησης.
Φυσικά υπήρξε συνεχής αξιολόγηση του έργου, ανασχεδιασμός των δραστηριοτήτων ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των παιδιών και τις συνθήκες υλοποίησης και τελική του αποτίμηση.

ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Οι  TreeHuggers  συμμετείχαν και διακρίθηκαν σε αρκετούς διαγωνισμούς.
 Η πρώτη διάκριση ήρθε με τη συμμετοχή των σχολείων στην ευρωπαϊκή εβδομάδα προγραμματισμού Code Week τον Οκτώβριο. Λάβαμε Certificate of Excellence in Coding Literacy,  το οποίο  βεβαιώνει ότι τα παιδιά συμμετείχαν σε οργανωμένες δραστηριότητες όπου καλλιέργησαν την υπολογιστική σκέψη τους.


Η μεγάλη και τιμητική διάκριση ήρθε με την κατάκτηση της πρώτης θέσης στο Διαγωνισμό ραδιοφωνικού μηνύματος που διοργάνωσε το European School Radio, όπου το συνεργατικό μήνυμά μας απέσπασε συνολικά 2.412 ψήφους  από τους ακροατές. Το μήνυμα με τίτλο “Αν κάθε μέρα..”στηρίχτηκε στο ομώνυμο βιβλίο του συγγραφέα Αντώνη Παπαθεοδούλου. Τα παιδιά επέλεξαν ένα δέντρο και συμπλήρωσαν τη φράση “ Αν κάθε μέρα φυτεύαμε…, τότε θα…”. Λόγω των περιοριστικών μέτρων για τον COVID-19, η βράβευση δια ζώσης ακυρώθηκε. Για πρώτη φορά όμως καλύφθηκε τηλεοπτικά από την ΕΡΤ3 το Σάββατο 20 Ιουνίου 2020. 




Επίσης, τα σχολεία απέσπασαν Βραβείο από τα YOU SMILE ΑWARDS του Οργανισμού “Χαμόγελο του Παιδιού” για την οργάνωση και υλοποίηση της δράσης “Το Δέντρο της Αγάπης”/The Giving Tree, κατά την οποία δημιουργήθηκαν χριστουγεννιάτικα δέντρα στα σχολεία με συσκευασίες γάλακτος και άλλα τρόφιμα και πράγματα, τα οποία δόθηκαν σε κοινωνικούς φορείς των πόλεων (π.χ.Κοινωνικό Παντοπωλείο, Χαμόγελο του Παιδιού κλπ). 
Σημαντική Διάκριση κατέκτησε επίσης το 8ο Δημοτικό Σχολείο Πτολεμαΐδας για τη δράση του στην εθελοντική μέρα ¨ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ¨ που διοργάνωσε η πρωτοβουλία Bravo Schools-sustainable Greece 2020 στον Πανελλήνιο Σχολικό Διαγωνισμό για τους 17 Παγκόσμιους Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης. Για το εν λόγω σχολείο έγινε αφιέρωμα και σε εκπομπή της ΕΡΤ1, σχετικά με την υιοθεσία του Γεροπλάτανου των Πύργων Εορδαίας.

Mένουμε Σπίτι Μαζί... Το έργο

Με το έργο "Μένουμε σπίτι...Μαζί", εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς όλης της χώρας ενώθηκαν και συνεργάστηκαν σε μια προσπάθεια να ξεπεράσουν μαζί την κρίση που προκάλεσε ο  εγκλεισμός λόγω της πανδημίας του Covid-19. Μέσα από μια σειρά δράσεων που οργάνωσαν οι εκπαιδευτικοί, προσπάθησαν να ανταποκριθούν στις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές και μαθησιακές ανάγκες, με κυριότερη την ενεργοποίηση των μαθητών/τριών και εκτός σχολικής τάξης, το χρονικό διάστημα κατά το οποίο παρέμειναν κλειστά τα σχολεία. Με ευφάνταστες αλλά απλές βιωματικές δράσεις που δεν απαιτούσαν εκθεση σε οθόνες και που κινητοποιούσαν παιδιά και γονείς, όλοι οι συμμετέχοντες του έργου κατάφεραν να περάσουν δημιουργικά το χρόνο του εγκλεισμού και να βγουν αλώβητοι από την κρίση. Το έργο αγκαλιάστηκε από 225 σχολεία από Ελλάδα και Ελληνικά σχολεία του εξωτερικού και ωφελήθηκαν περισσότερα από 4800 παιδιά. Τόσο η ανταπόκριση όσο και η αναγνώριση που έλαβε το έργο, μαρτυρούν την μοναδικότητα αυτής της εξαιρετικής συνεργασίας.

ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ


ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ ΜΑΖΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ by Marina Zacharia

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ - ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ - ΔΙΑΧΥΣΗ
Μέσα από τις 12 αποστολές του έργου, οι οποίες ήταν βιωματικές, διασκεδαστικές και ενέπλεκαν την οικογένεια, μαθητές και εκπαιδευτικοί κατάφεραν να διατηρήσουν την εκπαιδευτική συνέχεια μεταξύ τάξης και σπιτιού και να υλοποιήσουν τους στόχους που είχαν τεθεί όπως η υιοθέτηση πρακτικών για ψυχολογική αντιμετώπιση του εγκλεισμού στο σπίτι, η καλλιέργεια αυτοεκτίμησης, η ανάπτυξη τεχνικών για να ξεπεραστεί ο φόβος της πανδημίας, η συνεργασία και συμμετοχή της οικογένειας, η επικοινωνία, η συνεργασία και η αξιοποίηση των ΤΠΕ στη μαθησιακή διαδικασία. Η συνεργασία των μελών του έργου γινόταν μέσω της  πλατφόρμας του eTwinning και της ομάδας του facebook που είχαμε δημιουργήσει. Όλες οι δραστηριότητες δημοσιεύονταν στις αντίστοιχες σελίδες του Twinspace. Για τον καλύτερο συντονισμό του έργου είχαν δημιουργηθεί μικρότερες ομάδες οι οποίες συντονίζονταν από τα ιδρυτικά μέλη του έργου.  Ακολουθήσαμε τη διαμορφωτική αξιολόγηση καθώς μοιράστηκε ερωτηματολόγιο κατά τη διάρκεια του έργου στα παιδιά, ώστε να διαμορφώσουμε ανάλογα τις επόμενες δραστηριότητές μας, αλλά και ερωτηματολόγιο τελικής αξιολόγησης στους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς. Παράλληλα με το Δημόσιο Twinspace με το οποίο επικοινωνούσαμε το έργο, δημιουργήθηκε και η ιστοσελίδα του προγράμματος όπου μπορούσε κανείς να βρει πολυτροπικό, ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό. Το έργο αγκαλιάστηκε από όλα τα εμπλεκόμενα μέλη και η απήχηση φάνηκε από την μεγάλη συμμετοχή των μαθητών στις δράσεις, τα θετικά σχόλια των γονέων και των εκπαιδευτικών στα κοινωνικά δίκτυα, στις ιστοσελίδες και στα blog των σχολείων και των εκπαιδευτικών, τα αφιερώματα των τοπικών ΜΜΕ και την παρουσίαση του από τις εκπαιδευτικούς που το υλοποιησαν στα πλαίσια παιδαγωγικών επιμορφώσεων που διοργάνωσαν κατά τόπους οι συντονίστριες εκπαιδευτικού έργου. Ιδιαίτερη αξία έχει η συμπερίληψη του έργου μας ως καλής πρακτικής στη σελίδα του eTwinning με συνέντευξη της ιδρύτριας του έργου Κα Μ. Ζαχαρία καθώς και το αφιέρωμα του ΙΚΥ στο έργο μας.

ΣΧΟΛΙΑ ΓΟΝΕΩΝ
Tο εργο μας φιλοξενήθηκε ως Καλή Πρακτική στις Ιστοσελίδες του eTwinning και του ΙΚΥ. Επίσης έγινε αναφορά σε αυτό σε πολλά συνέδρια σχετικά με την εξ' αποστ'ασεως εκπαίδευση. 
https://www.etwinning.net/el/pub/newsroom/highlights/staying-home-with-etwinning---.htm




Τέλος, έλαβε Συγχαρητήρια επιστολή από την ΣΕΕ 2ου ΠΕΚΕΣ κ. Ζωή Κολιπέτρη.