Χίλια καλωσορίσατε φίλοι μου αγαπημένοι. Λέγομαι Μαρίνα Ζαχαρία, είμαι νηπιαγωγός και με χαρά σας υποδέχομαι στο διαδικτυακό μου φτωχικό.
Το Ιστολόγιό μου απευθύνεται σε νηπιαγωγούς, εκπαιδευτικούς, γονείς, αλλά και όσους αισθάνονται ακόμη παιδιά και προτείνει ιδέες και εκπαιδευτικές δράσεις.
Το Περί...Νηπιαγωγών αισίως διανύει τον 5ο του χρόνο στο διαδίκτυο. Όταν ξεκινήσαμε το 2010, τα ιστολόγια για νηπιαγωγούς ήταν μετρημένα στα δάχτυλα. Τώρα απλά ελπίζουμε να αποτελούμε κι εμείς ένα φωτεινό αστέρι στο διαδικτυακό μικρόκοσμο.

Αν έχετε υλικό προς δημοσίευση στείλτε μου e-mail nipiagogoi@gmail.com

ΚΑΛΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ ! ! !

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Φόρτωση...

Παρασκευή, 7 Ιανουαρίου 2011

ΦΩΣ - ΣΚΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Οι συγκεκριμένες δραστηριότητες αποτελούν αποτέλεσμα βιβλιογραφικής αναζήτησης καθώς και αναζήτησης στο Διαδίκτυο, και γι αυτό υπάρχουν οι ανάλογες αναφορές κάτω από τον τίτλο της δραστηριότητας, όπου αυτό είναι αναγκαίο.

«Παιχνίδια με τις σκιές μας»
Στόχος: Γνωριμία και εξοικείωση με τις σκιές.
Να παρατηρήσουν ότι η σκιά έχει  περίπου το μέγεθος του αντικειμένου στο οποίο ανήκει
Υλικά:
Διαδικασία: Επιλέγουμε μια ηλιόλουστη μέρα και εντοπίζουμε τις σκιές μας στην αυλή του σχολείου. Τα παιδιά παίζουν παιχνίδια ατομικά και ομαδικά.
Προσπαθούν να πατήσουν τη σκιά τους.
Να αγγίξουν τη σκιά τους.
Κυνηγούν τη σκιά τους.
Προσπαθούν να την κρύψουν.
Σε ζευγάρια:
Να περπατήσουν μαζί.
Προσπαθούν να κάνουν χειραψία.
Να αγκαλιαστούν.
Να χορέψουν.

Στη συνέχεια παίζουν μια παραλλαγή του ομαδικού παιχνιδιού «λύκος και αρνάκια»
 (Ομαδικό παιχνίδι) Ένα παιδί που το επιθυμεί γίνεται ο κυνηγός των σκιών των άλλων παιδιών. Τα υπόλοιπα παιδιά τρέχουν και προσπαθούν να απομακρύνουν τη σκιά τους για να μην τα πιάσει. Αυτός που κυνηγάει, αν καταφέρει να πατήσει τη σκιά κάποιου παιδιού, λέει το όνομα του παιδιού αυτού και εκείνο μένει ακίνητο. Το παιχνίδι σταματάει όταν έχει ακινητοποιήσει όλα τα παιδιά.


 
Δραστηριότητα «Το πορτρέτο της σκιάς μας»
(στο Θεματικές προσεγγίσεις, Σχέδια εργασίας για το Νηπιαγωγείο, Ναούμ, Ε., Παπαμιχαήλ, Γ., τεύχος 4, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, 2005)
Στόχος: Να καταλάβουν ότι υπάρχουν και άλλες φωτεινές πηγές εκτός από τον ήλιο, όπως φακός, προβολέας.
Να πειραματιστούν με αυτές τις φωτεινές πηγές.
Να κατανοήσουν τη διαδικασία σχηματισμού της σκιάς (φωτεινή πηγή-εμπόδιο-σκιά).
Υλικά: Κινητός προβολέας, άσπρο χαρτί του μέτρου, μολύβια, γόμες, κάρβουνο.
Διαδικασία: Τοποθετούμε το χαρτί του μέτρου πάνω στον τοίχο. Τα παιδιά πειραματίζονται με τη φωτεινή πηγή ώστε να καταφέρουν να φαίνεται η σκιά τους στον τοίχο. Στη συνέχεια, τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια. Το ένα γίνεται το μοντέλο και στέκεται μπροστά στη φωτεινή πηγή και το άλλο γίνεται ο ζωγράφος και  του σχεδιάζει το περίγραμμα είτε του κεφαλιού είτε ολόκληρου του σώματός του. Μετά αλλάζουν ρόλους. Στο τέλος, το κάθε παιδί κόβει το περίγραμμα της σκιάς του και το χρωματίζει με κάρβουνο.


Δραστηριότητα «Ο χορός των σκιών»
Στόχος: Να κατανοήσουν τη διαδικασία σχηματισμού σκιάς.
Υλικά: Βίντεο από την ομάδα Pilobolus 
Χαρτί του μέτρου ή λευκό σεντόνι, προβολέας



 Διαδικασία: Παρακολουθούμε το βίντεο με την ομάδα χορευτών Pilobolus που δίνουν παραστάσεις χορεύοντας με τις σκιές τους. Στη συνέχεια γινόμαστε κι εμείς αυτοί οι χορευτές. Τα παιδιά σε δυάδες πίσω από το σεντόνι, κάνουν διάφορες κινήσεις με το σώμα τους, πρώτα με τα χέρια (χαιρετάνε, προσεύχονται, χαίρονται, γίνονται πουλιά που πετάνε, φύλλα που τα παίρνει ο αέρας, ζωγραφίζουν, κοροϊδεύουν, μένουν ακίνητα). Μετά ξαπλώνουν στο πάτωμα και βγάζουν τα παπούτσια τους. Τα πόδια γίνονται δέντρα, ποδήλατα, έντομα, λουλούδια που ανοίγουν και κλείνουν, τρέχουν, πηδούν, χορεύουν κτλ).
Τα παιδιά με όλο τους το σώμα γίνονται αγάλματα, ζωντανεύουν, πετούν μπάλα, τρέμουν από το κρύο, γίνονται μαέστροι ορχήστρας, φουρνάρηδες αθλητές κτλ.
Οι θεατές προσπαθούν να καταλάβουν ποιοι κρύβονται πίσω από το σεντόνι και τι υποδύονται κάθε φορά. Όποιος αναγνωρίσει σωστά, πηγαίνει πίσω από το σεντόνι.
Ένα ένα παιδί πίσω από το σεντόνι κάνει διάφορες κινήσεις με τα υλικά που έχει, όπως στεφάνι, μπάλα, σχοινάκι, κούκλες, βιβλίο, καπέλο και οι θεατές προσπαθούν να μαντέψουν ποια αντικείμενα χρησιμοποιεί. Όποιος το βρει πρώτος, πηγαίνει πίσω από το σεντόνι.





Ατομικό Θέατρο Σκιών (Αξιολόγησης)
Στόχος: Να διατυπώσουν λειτουργικό ορισμό σχετικά με το πώς σχηματίζεται μια σκιά
Να γνωρίσουν το Θέατρο Σκιών και τον Καραγκιόζη
Να φτιάξουν και να παίξουν το δικό τους θέατρο σκιών
Να αντιληφθούν ότι σκιές έχουν και τα αντικείμενα και ότι σκιά και εμπόδιο έχουν το ίδιο σχήμα.
Υλικά: Ντοκιμαντέρ για τον Καραγκιόζη
http://vod.sch.gr/video/view/583.html



Επιτραπέζια λάμπα, φιγούρες, χαρτόνι, χάρτινο κουτί από δημητριακά, ριζόχαρτο, καλαμάκια.
Τα παιδιά παρακολουθούν το ντοκιμαντέρ «ο Καραγκιόζης». Μαθαίνουν την ιστορία του θεάτρου Σκιών, ότι στην Ινδία παίζανε θέατρο σκιών με δράκους και ξωτικά και παρακολουθούν το στήσιμο μιας παράστασης Καραγκιόζη.
Η νηπιαγωγός παίρνει μία χάρτινη φιγούρα, και ζητά από τα παιδιά να της εξηγήσουν τι έκανε ο καραγκιοζοπαίχτης για να φανεί η σκιά στο πανί. Τα παιδιά της δίνουν οδηγίες, οι οποίες καταγράφονται στο χαρτί.
Στη συνέχεια κατασκευάζουν το δικό τους θέατρο σκιών:
Κόβουμε ένα τετράγωνο και από τις δύο πλευρές του κουτιού.
Στη μία πλευρά κολλάμε ένα ριζόχαρτο.
Τα παιδιά σχεδιάζουν διάφορες φιγούρες και τις κόβουν.
Έπειτα τις στερεώνουν σε καλαμάκια.
Κλείνουμε τις κουρτίνες και τα φώτα, ανάβουν τη λάμπα και…η παράσταση αρχίζει





(Αξιολόγησης)
Στόχος: Να κατανοήσουν ότι η σκιά έχει το σχήμα του αντικειμένου στο οποίο ανήκει.
Υλικά: Φύλλο εργασίας «Ένωσε τις φιγούρες με τη σκιά τους» 
Διαδικασία: Έχουμε φτιάξει στον υπολογιστεί το παρακάτω φύλλο εργασίας βασισμένο στο παραμύθι που έχουμε διαβάσει «Ποτέ μην κάνεις πιπί πάνω στη σκιά σου». Τα παιδιά αντιστοιχίζουν τη φιγούρα με την αντίστοιχη σκιά.





2 σχόλια:

  1. τέλειο! πολύ ολοκληρωμένη δουλειά! θα το κάνω κι εγώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. συγχαρητηρια!! πολλή έξυπνη ιδέα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε το σχόλιό σας.