Χίλια καλωσορίσατε φίλοι μου αγαπημένοι. Λέγομαι Μαρίνα Ζαχαρία, είμαι νηπιαγωγός και με χαρά σας υποδέχομαι στο διαδικτυακό μου φτωχικό. Το Ιστολόγιό μου απευθύνεται σε νηπιαγωγούς, εκπαιδευτικούς, γονείς, αλλά και όσους αισθάνονται ακόμη παιδιά και προτείνει ιδέες και εκπαιδευτικές δράσεις. Oι δημοσιεύσεις μας αποτελούν πρωτογενές υλικό, το οποίο έχουμε εφαρμόσει στις τάξεις του νηπιαγωγείου. Το Περί...Νηπιαγωγών αισίως διανύει τον 11ο του χρόνο στο διαδίκτυο. Όταν ξεκινήσαμε το 2010, τα ιστολόγια για νηπιαγωγούς ήταν μετρημένα στα δάχτυλα. Τώρα απλά ελπίζουμε να αποτελούμε κι εμείς ένα φωτεινό αστέρι στο διαδικτυακό μικρόκοσμο. Αν έχετε υλικό προς δημοσίευση στείλτε μου e-mail nipiagogoi@gmail.com
Το Νηπιαγωγείο μας συμμετείχε στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό WRO με το έργο "Τα Έξυπνα Λαγυνά".
Τα νήπια παρουσίασαν ζωντανά και διαδικτυακά το πρότζεκτ σε μια μεγάλη γιορτή παρουσία γονέων, την Παρασκευή 14/05/2023. Με μεγάλη χαρά μας ανακοινώθηκε πως κερδίσαμε το Βραβείο Καλύτερης Ψηφιακής Παρουσίασης!!!
Το Νηπιαγωγείο μας συμμετέχει στον Διαγωνισμό της ΕΕΛΛΑΚ με το πρότζεκτ eCARos, που σχετίζεται με τα Βιώσιμα Μέσα Μεταφοράς και την Πράσινη Μετακίνηση. Στο έργο συμμετέχουν τα παρακάτω Νηπιαγωγεία:
1ο Νηπιαγωγείο Λαγυνών
Νηπιαγωγείο Λυγιάς Λευκάδας
4ο Νηπιαγωγείο Αγιας Βαρβαρας
6ο Νηπιαγωγείο Αλίμου
Νηπιαγωγείο Μαυρονερίου Κιλκίς
ΣΤΟΧΟΙ:
Να γνωρίσουν οι μαθητές/-τριες βιώσιμες λύσεις πράσινης μετακίνησης
Να μπορούν να εντοπίσουν τα θετικά και τα αρνητικά στοιχεία κάθε μέσου μεταφοράς
Να μπορούν να προσεγγίσουν κριτικά τη γνώση, επιλέγοντας ανάμεσα σε μία πληθώρα επιλογών, το κατάλληλο μεταφορικό μέσο για κάθε περίπτωση
Να εξοικειωθούν με μέσα και τεχνικές παραγωγής ταινιών μικρού μήκους
Να εισαχθούν στις βασικές αρχές του προγραμματισμού, μέσα από δραστηριότητες ενσώματης, εμπράγματης και αναπαραστατικής κωδικοποίησης
Το παρόν έργο εισάγει τους μαθητές προσχολικής ηλικίας στις λύσεις πράσινης και βιώσιμης μετακίνησης, μέσα από τη δημιουργία ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού, το οποίο τα συνεργαζόμενα σχολεία θα μπορούν να διαμοιραστούν και με όμορες σχολικές μονάδες, συμβάλλοντας έτσι στη διάχυση της πληροφορίας στην τοπική και ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα.
Αρχικά, γνωρίσαμε τα Μέσα Μεταφοράς και τα κατηγοριοποιήσαμε ανάλογα με το περιβάλλον στο οποίο κινούνται.
Δηλώσαμε το μέσο μεταφοράς με το οποίο πηγαίνουμε στο σχολείο καθώς και τα μέσα μεταφοράς με τα οποία έχουμε ταξιδέψει.
Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας πράσινο μέσο μετακίνησης
Επιλέξαμε να παρουσιάσουμε το πατίνι στα συνεργαζόμενα σχολεία. Δημιουργήσαμε την αφίσα μας και ένα αίνιγμα γι' αυτό.
Μιλήσαμε για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και εξηγήσαμε τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να το ελαττώσουμε.
Διοργανώσαμε μια μέρα αφιερωμένη στον πλανήτη και ήρθαμε στο σχολείο με το πατίνι μας. Μάθαμε τις πινακίδες και τον ΚΟΚ και κινηθήκαμε αναλόγως στην πίστα της αυλής μας.
Εξηγήσαμε με ένα βίντεο το γιατί πρέπει να επιλέξουμε το πατίνι για τις κοντινές μας μετακινήσεις.
Με τη βοήθεια του ρομπότ mTiny, κωδικοποιήσαμε τη διαδρομή προς το σχολείο επιλέγοντας πράσινα μέσα μετακίνησης.
Περάσαμε ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΑ!!! Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΜΕΡΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΟΥ φώναζαν οι μαθητές μας. Αυτό αποδεικνύει την επιτυχία του πρότζεκτ μας.
Τα νήπια του 1ου Νηπιαγωγείου Λαγυνών, σε συνεργασία με το Νηπιαγωγείο Λυγιάς και το Νηπιαγωγείο Μαυρονερίου, πειραματίζονται με αισθητήρες, Microbits και κάμερες Τεχνητής Νοημοσύνης και δημιουργούν "Έξυπνες Λύσεις", συνδυάζοντας το Διαδίκτυο των Πραγμάτων και την Τεχνητή Νοημοσύνη. Το έργο "Empathy Plant ", στα πλαίσια του οποίου δημιουργήθηκε ένα έξυπνο σύστημα ποτίσματος για τα φυτά της αυλής μας, συμμετέχει στο διαγωνισμό Bravo Schools.
Στόχος δράσης
1. Να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές σχετικά με το σχεδιασμό και την ανάπτυξη βιώσιμων πόλεων (Στόχος 11) και πιο συγκεκριμένα σχετικά με την υιοθέτηση και εφαρμογή πολιτικών που οδηγούν στη συμπερίληψη, στη σωστή χρήση φυσικών πόρων, στη διαχείριση της κλιματικής αλλαγής και στην πρόληψη των φυσικών καταστροφών (Επίτευξη 11.9) 2. Να γνωρίσουν τον τρόπο λειτουργίας των αισθητήρων και το πώς αυτοί μπορεί να δώσουν λύσεις σε ζητήματα της καθημερινότητας, με περιβαλλοντικό ή/και κοινωνικό χαρακτήρα. 3. Να έρθουν σε επαφή με τεχνολογίες αιχμής, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη (Α.Ι.) και η Μηχανική Μάθηση (M.L.) και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (IoT) 4. Ενσωματώνοντας τις παραπάνω τεχνολογίες, να δημιουργήσουν “έξυπνες” εφαρμογές και συσκευές που θα δώσουν λύση σε υπαρκτά προβλήματα, με απώτερο στόχο την καλλιέργεια της περιβαλλοντικής ενσυναίσθησης
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Το πρόγραμμα “The Empathy Plant” σχεδιάστηκε από τις MSc εκπαιδευτικούς ΠΕ60 Ζαχαρία Μαρίνα, Θεοδωρίδου Γρηγορία και Κερασοβίτη Πηνελόπη και υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του eTwinning έργου με τίτλο “Empathy Turtles For me, for you, for Nature”, κατά το σχολικό έτος 2022-2023, από το 1ο Νηπιαγωγείο Λαγυνών, το Νηπιαγωγείο Μαυρονερίου και το Νηπιαγωγείο Λυγιάς Λευκάδας αντίστοιχα.
Η χελώνα Χαχαλώνη, κεντρική ηρωίδα του έργου, προσκαλεί τα παιδιά σε αποστολές, που στόχο έχουν την καλλιέργεια της περιβαλλοντικής ενσυναίσθησης. Φέρνοντας τους μαθητές σε επαφή με τεχνολογίες όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων, ζητάει τη βοήθειά τους, ώστε αρχικά να γνωρίσουμε και μετέπειτα να αξιοποιήσουν τις τεχνολογίες αυτές, όχι ως απλά προϊόντα, αλλά ως καθοριστικά μέσα για να επιλύσουν κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα.
Το έργο - εν είδει ψηφιακής σκυταλοδρομίας - αποκτά έναν βαθιά συνεργατικό χαρακτήρα, αφού σε κάθε δράση ένα σχολείο αναπτύσσει την κεντρική ιδέα, καλώντας το επόμενο σχολείο να προσθέσει κάτι σε αυτή, ώστε να τη βελτιώσει κ.ο.κ. Με τον τρόπο αυτό, οι μαθητές ενεργοποιούνται δημιουργικά και αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους ως μέρος ενός ευρύτερου κοινωνικού συνόλου, στο οποίο κάθε μέλος είναι διαφορετικό, αλλά εξίσου πολύτιμο και αναντικατάστατο!
Ξεκινώντας από την ανίχνευση της πρότερης γνώσης και παρατηρώντας εικόνες με καταστάσεις από την καθημερινότητά τους στις οποίες αξιοποιούνται οι αισθητήρες, οι μαθητές καλούνται να διατυπώσουν τις απόψεις τους για το τι μπορεί να απεικονίζεται σε καθεμία από τις εικόνες αυτές. Έπειτα, ως εποπτικό υλικό αξιοποιούνται βίντεο που εξηγούν τη λειτουργία των αισθητήρων και τους σκοπούς για τους οποίους αυτοί χρησιμοποιούνται (ενδεικτικά: https://youtu.be/siPqBwBAHRg, https://youtu.be/8bMZCQqTlxw)
Στη συνέχεια, η Χελώνα Χαχαλώνη ξεκινάει να μας αναθέτει αποστολές, ώστε να βοηθήσουμε τους φίλους της που φιλοξενούνται στο καταφύγιο ζώων της περιοχής μας.
Αρχικά μας ζητάει να φτιάξουμε ένα έξυπνο κολάρο για το τυφλό σκυλάκι του καταφυγίου, που θα το βοηθήσει να αποφεύγει τα εμπόδια. Έπειτα, μας προσκαλεί να κατασκευάσουμε μία έξυπνη μπάρα, ώστε τα οχήματα που μεταφέρουν τρόφιμα και φάρμακα για τα ζωάκια, να μπορούν να εισέρχονται και να εξέρχονται από το καταφύγιο, χωρίς να κινδυνεύουν τα ζωάκια. Στη συνέχεια καλούμαστε να δημιουργήσουμε ένα έξυπνο φωτάκι, για να βοηθήσουμε το φοβισμένο γατάκι να κοιμάται ήρεμο το βράδυ στο σπιτάκι του. Ακόμη, μας ζητάει να σχεδιάσουμε μία έξυπνη ταΐστρα, που θα ειδοποιεί το φύλακα του καταφυγίου για να γεμίζει τα δοχεία με νερό και τροφή, όταν αυτά τελειώνουν. Τέλος, η Χαχαλώνη μας αναθέτει την πιο δύσκολη αποστολή μας: να δημιουργήσουμε ένα έξυπνο σύστημα ποτίσματος, ενσωματώνοντας όλα όσα μάθαμε στις προηγούμενες δράσεις, ώστε τα φυτά του σχολείου μας να παραμείνουν ποτισμένα, ακόμη και κατά τη διάρκεια των Πασχαλινών μας διακοπών.
Μέσα από τις δράσεις αυτές, οι μαθητές - αφού γνωρίσουν τους αισθητήρες κίνησης, φωτός, απόστασης, υγρασίας και αξιοποιώντας το WiFi - καλούνται να τους ενσωματώσουν σε εφαρμογές και συσκευές, ώστε να επιλύσουν πραγματικά προβλήματα, με δημιουργικό και - τεχνικά εφικτό - τρόπο. Έτσι, μέσα από την ενασχόλησή τους με τις επιμέρους δράσεις, αντιλαμβάνονται ότι εκτός από χρήστες ψηφιακών προϊόντων, μπορούν και οι ίδιοι να γίνουν δημιουργοί τεχνολογικών συσκευών και εφαρμογών.
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Η καινοτομία του έργου εδράζεται σε 3 βασικούς πυλώνες:
Την επαφή των παιδιών με τις διαδικασίες σχεδιασμού και ανάπτυξης “Βιώσιμων Πόλεων και Κοινοτήτων” (ΣΒΑ 11) και ειδικότερα την επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με την κοινωνική ισότητα, τη διαχείριση της κλιματικής αλλαγής, την ορθολογική χρήση των φυσικών πόρων και την πρόληψη των φυσικών καταστροφών (Επίτευξη 11.9).
Την αξιοποίηση της Α.Ι. και του IoT, προς επίλυση πραγματικών κοινωνικών ή/και περιβαλλοντικών ζητημάτων.
Τη δημιουργία ενός προγράμματος κατ’ ουσίαν συνεργατικών δράσεων, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ψηφιακή σκυταλοδρομία, όπου το ένα σχολείο δίνει την αρχική ιδέα και καθένα από τα επόμενα την τροποποιεί και τη βελτιώνει με στόχο την παραγωγή ενός άρτιου και ολοκληρωμένου έργου.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ - ΠΑΡΑΓΩΓΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Η πρόσθετη παιδαγωγική αξία του έργου έγκειται στον τρόπο αξιοποίησης του ΙοΤ και της Α.Ι. με σκοπό την προσέγγιση του Παγκόσμιου Στόχου 11 για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Στο πλαίσιο του έργου αυτού, οι μαθητές, αφού γνώρισαν τους αισθητήρες και τους σκοπούς για τους οποίους αυτοί μπορούν να χρησιμοποιηθούν, δημιούργησαν συνεργατικά τα παρακάτω έργα:
Ένα κολάρο με αισθητήρα απόστασης, το οποίο θα μπορούσε να προειδοποιεί ζωάκια με προβλήματα όρασης, ώστε να αποφεύγουν εμπόδια.
Μία μπάρα με αισθητήρα απόστασης και φωτισμού, η οποία ανοίγει όταν ανιχνεύει κίνηση από οχήματα και κλείνει όταν αυτά εισέλθουν στο καταφύγιο ζώων.
Ένα φωτάκι με αισθητήρα φωτεινότητας, το οποίο ανάβει όταν μειωθεί ο φωτισμός του χώρου (π.χ. όταν βραδιάσει)
Ένα δοχείο φαγητού και νερού με αισθητήρα υγρασίας, το οποίο παράγει ήχο και φως όταν χρειάζεται πλήρωση
Το τελικό παράγωγο του έργου, το έξυπνο σύστημα ποτίσματος, αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους στοιχεία:
Ένα σύστημα ανίχνευσης της υγρασίας του φυτού, που βασίζεται σε μία προγραμματιζόμενη πλακέτα microbit και ένα αισθητήρα υγρασίας. Όταν η υγρασία είναι στο επιθυμητό επίπεδο, η πλακέτα εμφανίζει χαμογελαστό προσωπάκι, ενώ όταν το φυτό χρειάζεται πότισμα, το προσωπάκι γίνεται λυπημένο.
Ένα smartwatch που επικοινωνεί με τον αισθητήρα υγρασίας του συστήματος, εμφανίζοντας τα αντίστοιχα εικονίδια (χαμογελαστή ή λυπημένη φατσούλα), ανάλογα με το ποσοστό υγρασίας στο χώμα του φυτού, καθώς και ένας προειδοποιητικός ήχος σε περίπτωση έλλειψης νερού..
Μία εφαρμογή που παρέχει στο χρήστη τη δυνατότητα για απομακρυσμένη πρόσβαση και έλεγχο των δεδομένων υγρασίας του φυτού (μέσω tablet ή smartphone), σε πραγματικό χρόνο, από οποιοδήποτε σημείο του κόσμου!
Τέλος, ένα σύστημα αυτόματου ποτίσματος που αποτελείται από κάμερα με τεχνητή νοημοσύνη, ένα ρομπότ με ανυψωτικό μηχάνημα κι ένα δοχείο νερού. Η κάμερα εκπαιδεύεται, ώστε να αναγνωρίζει τις ενδείξεις της πλακέτας microbit. Όταν το επίπεδο υγρασίας στο φυτό μειωθεί, η κάμερα αναγνωρίζει τη λυπημένη φατσούλα και δίνει εντολή στο ανυψωτικό μηχάνημα, ώστε να σηκώσει το δοχείο νερού και να ποτίσει το φυτό.
Έτσι, αφενός μεν ο κάτοχος μπορεί να ελέγχει την εξέλιξη του φυτού του (μέσω του έξυπνου ρολογιού και μέσω της φορητής του συσκευής), αφετέρου δε - όταν αυτό κριθεί αναγκαίο - το φυτό ποτίζεται χωρίς να απαιτείται οποιαδήποτε ανθρώπινη παρέμβαση.
Ζητούμε την ψήφο σας, ώστε να καταφέρουμε επιτέλους να πραγματοποιήσουμε το όνειρό μας και να αποκτήσουμε τον ψηφιακό εξοπλισμό που μας είναι απαραίτητος για τις δράσεις μας. Ψηφίζουμε στον παρακάτω σύνδεσμο, αφού συμπληρώσουμε το μέιλ, την περιφέρεια στην οποία ανήκουμε και την ιδιότητά μας. Σας ευχαριστούμε!!!
Το 1ο Νηπιαγωγείο Λαγυνών κέρδισε το 1ο βραβείο Ραδιοφωνικού Μηνύματος, στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μαθητικού Ραδιοφώνου "Κάντο να ακουστεί 2023" με θέμα την Ειρήνη.
Η τελετή βράβευσης έλαβε χώρα στο Δημοτικό θέατρο Ζακύνθου το Σάββατο 29 Απριλίου 2023, παρουσία πλήθους μαθητών και εκπαιδευτικών.
Ο διαγωνισμός τελεί υπό την αιγίδα των Υπουργείων Παιδείας Ελλάδος και Κύπρου. Φέτος οι συμμετοχές των σχολείων από Ελλάδα, Κύπρο και άλλες Ευρωπαϊκές χώρες ξεπέρασαν τις 391.
Η αξιολόγηση των μηνυμάτων πραγματοποιήθηκε από μια πολυμελή κριτική επιτροπή, την οποία αποτελούν καθηγητές πανεπιστημίου, δημοσιογράφοι, μουσικοί και τραγουδιστές. Συνολικά 50 κριτές άκουσαν με προσοχή όλες τις συμμετοχές και βαθμολόγησαν την προσπάθεια όλων των μαθητών και μαθητριών που έλαβαν μέρος στον Διαγωνισμό! Το σύστημα έκλεισε την ίδια στιγμή και για τα συμμετέχοντα σχολεία, που με την τελική τους προτίμηση συνέβαλαν στα τελικά αποτελέσματα!
Οι μαθητές μας, με υπεύθυνη Νηπιαγωγό τη Μαρίνα Ζαχαρία, αρχικά ηχογράφησαν και στη συνέχεια απέδωσαν με βίντεο κλιπ το μήνυμά τους, με τίτλο "Ξύπνα Ειρήνη".
Ο Σύλλογος Διδασκόντων, συγχαίρει τους μαθητές του Νηπιαγωγείου και ευχαριστεί θερμά τους γονείς, που αμέσως αγκάλιασαν αυτή την προσπάθεια, το Σύλλογο Γονέων, τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Λαγκαδά καθώς και τους επιχειρηματίες της περιοχής, οι οποίοι με χαρά συνέβαλαν στην πραγματοποίηση του ταξιδιού και την παρουσία μας στην τελετή βράβευσης στη Ζάκυνθο.
Ευχαριστούμε θερμά τους παρακάτω χορηγούς:
ΤΙΤΑΝ
ΙSOMAT
Λογιστικό Γραφείο Σισκούδη Αστερίου
Ψητοπωλείο "Άνω Κάτω"
Μασούτης Σούπερ Μάρκετ
Ξυλόφουρνος Ρωξάνη
Λόγου Τέχνη, Δρυμός, Γιαννάκη Ειρήνη
Livardas Fashion & Values
Με εκτίμηση,
Ο Σύλλογος Διδασκόντων του 1ου Νηπιαγωγείου Λαγυνών